Noten en zaden

Noten en zaden leveren in de eerste plaats vetten en eiwitten. De vetten zijn van een goede kwaliteit en bestaan vooral uit meervoudig onverzadigde vetzuren. Daardoor hebben ze een cholesterolverlagend effect. Ze bevatten ook ijzer, kalk, vitamine B en vezels. Noten en zaden zijn door deze eigenschappen interessant als je weinig of geen vlees eet. Een handvol noten per dag (50 tot 100 g) is een goede maat. Je kunt noten beschouwen als een volwaardig ingrediënt van een gerecht. In de keuken kun je heel wat doen met noten. Door noten te roosteren maak je ze beter verteerbaar. Notenolie geeft een aparte toets aan je salades. Je kunt notenpasta’s van diverse noten soorten op brood smeren of gebruiken als basis voor een saus.

Tropische noten met een hoge WV

Cashewnoten scoren het hoogst, zelfs hoger dan rundvlees. Maar over het algemeen zul je minder noten eten dan vlees. Per vrucht – de cashewappel – kun je slechts 1 noot oogsten. Cashewnoten worden in de oosterse keuken vaak geroosterd, en verwerkt in kipgerechten. Pistaches zijn mediterraanse nootjes die we voornamelijk gebruiken in ijs en als borrelnootje. In moderne kookboeken vind je meer en meer gerechten waarin pistaches zorgen voor een subtiele toets.
De amandelnoot is een veelzijdige noot en reeds lang ingeburgerd in onze keuken. Gebakken forel wordt vaak geserveerd met amandelschilfers. Nougat bevat amandelen en ook als borrelnoot is deze noot lekker. En laten we de Belgische frangipane en marsepein niet vergeten. De paranoot of Brazilnoot is een uitzondering; ze heeft de laagste WV van alle noten. Paranoten zijn afkomstig van de grootste bomen in het Amazonewoud. De noten worden enkel in het wild geoogst door lokale stammen. De vrucht bevat 12 tot 24 noten die worden opgeraapt als de rijpe vrucht van de boom valt. Paranoten hebben een fijne smaak.
De WV van kokosnoot ligt tussen de paranoot en de amandelnoot in. Kokosmelk ‘blust’ in pikante currygerechten en is een goede vervanger van room op basis van koemelk. Gemalen kokos wordt verwerkt in koekjes en gebak.

Een voorkeur voor noten uit loofbossen

Walnoten, kastanjes en hazelnoten kun je in de herfst in onze loofbossen of tuinen rapen en zelf kraken. Ze verdampen minder water dan de mediterraanse en de tropische noten. De noten met een hoge WV kun je gemakkelijk vervangen door een van deze noten. Enkele voorbeelden? Pesto met walnoten, hazelnootijs en kastanjepuree ..

Pittenplezier

Pitten en zaden geven aan gerechten een knapperige beet en een extra smaaktoets. Ze combineren goed met slaatjes en warme groentegerechten.
Zonnebloemen pompoenpitten kun je kort droog roosteren en over een salade of groentegerecht strooien. Sesamzaad wordt veel gebruikt in de vegetarische keuken. Je kunt het kopen als een soort kruidenzout (gomasio), en er is sesampasta (tahin) die wordt gebruikt in hummus. Hummus is broodbeleg of dipsaus op basis van knoflook en kikkererwten. Sesamzaad scoort minder goed dan de andere pitten.

AttachmentSize
fiche5_noten_lr.pdf232.08 KB